De coronacrisis heeft een enorme impact op de dagelijkse werking van de zorgsector. Om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen, zijn onze klanten druk op zoek naar creatieve oplossingen. Hieronder vind je enkele voorbeelden van vragen die we samen met hen beantwoord hebben. Veelal gaat het om kleinere processen die we konden automatiseren zonder dat er software-ontwikkeling aan te pas komt. 

  • Hoe vernemen zorgverleners of hun patiënten uit de woonzorgcentra besmet zijn met corona?
    De voorbije weken zijn er in de Belgische zorgcentra duizenden bewoners getest voor het nieuwe coronavirus. Huisartsen en andere zorgverleners kunnen de resultaten van deze testen voor hun patiënten raadplegen in CoZo. Zo weten ze wanneer ze zich extra moeten beschermen en vermijden ze dubbele testen.
    Amaron is een van de partners die dit mee hebben mogelijk gemaakt. Voor de groep Curando bijvoorbeeld maken we dat de gegevens uit het ERP veilig terechtkomen in het centrale CoZo-platform: niet alleen de testgegevens voor covid-19, maar net zo goed allerhande andere medische informatie.
    Meer informatie over de snelle ontsluiting van de covid-19 resultaten in CoZo vind je in het persbericht op de website van UZ Gent.
  • Wanneer is de beschermende kleding van je zorgverleners aan vervanging toe?
    Een ogenschijnlijk simpele vraag, die in deze coronatijden de nodige kopzorgen opleverde bij de logistieke medewerkers in Heilig Hart Ziekenhuis Lier.
    Met ons workflowerplatform konden we snel een gebruiksvriendelijke registratietool opzetten waarmee het team accuraat kan bijhouden hoeveel keer elk van de honderden beschermende overalls in het ziekenhuis al gebruikt is. Iedere wasbeurt wordt geregistreerd via barcode scanning. Na 50 wasbeurten ontvangen de medewerkers een melding. Zo weten ze dat een overall aan vervanging toe is.
  • Hoe komen burgemeesters te weten hoeveel inwoners uit hun gemeente opgenomen zijn in de covid-19-unit van je ziekenhuis?
    Een van de ziekenhuizen die tegen deze vraag aanliepen, was AZ Alma*. In de huidige omstandigheden is het zaak om snel te informeren, zonder dat de werkdruk voor de medewerkers verder toeneemt.
    Ook dit proces konden we met Workflower automatiseren. Het ZIS levert de data over het aantal opnames in de covid-19-unit en het aantal patiënten op intensieve zorgen. Na validatie van deze data vertrekt er elke dag stipt op het middaguur een e-mail, plus een sms, naar de 12 burgemeesters en noodplancoördinatoren in de omgeving. Zo kunnen de lokale besturen opvolgen hoeveel inwoners uit hun gemeente met covid-19 klachten verzorgd worden in het ziekenhuis.
    * Dit gebeurde in het kader van het crisisoverleg en werd afgestemd met de federale overheid.
  • Hoe vermijd je dat patiënten onaangekondigd in het ziekenhuis arriveren?
    Je kunt de patiënten die een afspraak hebben in het ziekenhuis een sms sturen. Zo bevestig je niet alleen de afspraak, maar kan je hen ook vragen om de sms zeker mee te brengen. Zonder sms komen ze het ziekenhuis niet binnen.
  • Hoe weten de ziekenhuismedewerkers welke van hun patiënten opnieuw getest moeten worden voor covid-19?
    Elke patiënt die opgenomen wordt in het ziekenhuis ondergaat een test voor covid-19. Wie geen drager is, wordt om de zes dagen opnieuw getest. Met Workflower kan je ervoor zorgen dat de medewerkers een melding krijgen telkens als er een nieuwe monstername nodig is voor een patiënt.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van processen die snel en eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. Heb je interesse in één van deze oplossingen of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.